četrtek, 29. maj 2008

Katalena in Orchestra Baobab

Ob zaključku osrednjega dela letošnjega festivala Druga godba so 28.5. v Križankah nastopili domača Katalena in senegalski Orchestra Baobab.

Tretji nastop Katalene na drugogodbenih odrih je minil v znamenju njihovega pravkar izdanega četrtega studijskega albuma /cvik\cvak!. Plošček, sicer v celoti temelječ na rezijanskih folklornih sedimentih, je od promocije 15. maja požel nemalo pohval in odobravanja kritikov. Za razliko od prejšnjih izdelkov, ko je bil za aranžmaje v glavnem zadolžen kitarist Boštjan Narat, so se tokrat k pisanju glasbe vključili vsi člani skupine, kar je ob producentskem doprinosu Alda Ivančiča odločilno pripomoglo k tako potrebni svežini albuma. Zdi se, da Katalena z vsakim naslednjim izdelkom doda kanček k širini žanrskih orodij, ki jih uporablja za interpretacijo ljudskih napevov in melodij, prepoznavnost pa člani skupine ohranjajo s svojim značilnim med igrivim in epskim razpetim podajanjem obdelanega gradiva. In temu ostajajo zvesti.


Za zadržano občinstvo, ki je prve tri skladbe odsedelo, je bil potreben kar odločen ter rahlo sarkastičen Naratov namig, da se je spravilo pokonci. Od tu naprej pa smo bili priča klasičnemu vzdušju v Križankah, ko se plesa ter sodelovanja željni del poslušalcev preseli k odru in pomaga ustvariti odlično komunikacijo z nastopajočimi. Ob glasbi - včeraj je Katalena, s poudarkom na zadnjem, igrala skladbe z vseh štirih albumov - je ravno samozavest v komunikaciji z občinstvom tista, ki Kataleno naredi za všečen koncertni bend. O tem priča tudi večkrat razprodana Linhartova dvorana Cankarjevega doma, ki je k tej samozavesti nato vsekakor še dodatno pripomogla. Dovršeni nastop je včeraj, kot ponavadi, vključeval tudi nekatere rahlo komične vložke, kar je dajalo nedvoumen vtis, da je skupina na odru kot doma, ob igrivem klarinetu Boštjana Gombača in navihani karizmatični vokalistki Vesni Zornik, pa celotnem performansu pustilo nagajiv pečat. Zameriti jim gre samo nekaj, kar pa se lahko razume tudi kot pohvalo. Če je nova plošča med poslušanjem doma delovala sveže in vsaj na videz narekovala nove smernice pri Kataleninem zvoku, so se včeraj nove skladbe nekako stopile s starimi in pravega občutka po nečem povsem novem ni bilo. Vendar kot rečeno, ali si drugačno Kataleno kdo zares želi?


Po krajšem premoru in zahvali organizatorjev sponzorjem, se je Druga godba prevesila v zadnji dogodek osrednjega dela festivala, nastopu Senegalcev Orchestra Baobab. Po plodnem, skoraj dvajsetletnem ustvarjalnem obdobju, so Orchestra Baobab leta 1987 razpadli. Njihova ponovna združitev ima veliko opraviti z imenom Nick Gold, čigar prvotna ideja je nato botrovala z grammyjem nagrajeni Buena Vista Social Club, poskrbel pa je tudi za ponovno izdajo do takrat najuspešnejšega albuma Orchestra Baobab, Pirates Choice. Popularizacija afro-kubanske glasbe je botrovala mnogim dragocenim najdbam ter ponovnim združitvam starih skupin in konec devetdesetih je bil tako vse pripravljeno tudi za reunion na dakarskem klubu Baobab temelječega »orkestra«.


Izkušnje so Senegalci vehementno pretvorili v prakso. Začenši z umirjenimi tremi kompozicijami so profesionalno izpeljali koncert ter ob nekaterih nekonvencionalnih prijemih tudi s solističnimi vložki in mrkim pogledom solo kitarista Barthelemyja Attissa dodobra navdušili plesa željno množico. Latinsko-ameriške plesne kapacitete »orkestra« še najbolje ponazarja nek posameznik iz občinstva, ki si je med poskakovanjem zvil gleženj, a nato vseeno nadaljeval s plesanjem po eni nogi. Da se v žilah zrelih gospodov še vedno pretaka mladostniška kri, pa so dokazali z igranjem tja do enih, ko je bila zgornja polovica Križank že skoraj povsem prazna. To je hočeš nočeš ustvarilo občutek, da je za večino slušateljev včeraj glavno atrakcijo vseeno predstavljala Katalena.


Festival pa se s tem sicer še ni povsem končal; 14. julija bo na Trgu francoske revolucije v Ljubljani organiziran brezplačen koncert skupine Caravan Palace, ki bo zabeležil francoski državni praznik ter predajo predsedovanja EU.


Članek je bil prvotno objavljen na MMC-ju.

4 komentarji:

Anonimni pravi ...

Tito, uredu review, samo manjka življenja! Za moje pojme si napisal malo preveč sterilno, ker vem, da Katalena naredi žur in na njene koncerte hodijo feni, ki poznajo glasbo ter v njej uživajo. Domnevam, da je bilo tudi tokrat to. Lahko pa, da se motim, v tem primeru pa nimam pripomb. Kaj je bila publika res tako zaspana?

In to je samo moje mnenje, ki nima veliko teže.

So se pa senegalci verjetno izkazali kot večji maherji od Katalene? Mislim u smislu preseravanja in tehnike...

Miha

Anonimni pravi ...

Ubistvu vprašanje o publiki ni bilo na mestu (sem še enkrat prebral oceno). Dejansko te sprašujem tole: Kaj je na plošča res tako boljša (nova, sveža, zanimiva, power...) od dejanske izvedbe?

Miha

PS: Veš poet svoj dolg? (=cd?)

Tit pravi ...

Ja, stekam, sam nism hotu prevec leporect, ze tko sm se nazaj drzu, k je pac Narat bivsi prfoks in to, tud se mi je zdel vse d best odigran... Je pa res, da iskreno povedano na osebni ravni nism bil kej prevec navdusen nad celotnim koncertom in sm se bolj navdihoval z odzivi publike in torej na tej komunikaciji med protagonisti, kar se s pomocjo manjsega macka seveda tudi pozna v pomanjkanju nekega zara.

Jah Katalena - za moj okus je Narat na odru veliko prevec zadovoljen sam s sabo in nekoliko unici celovitost benda - izvedba ni bila slaba, RAVNO NASPROTNO, bila je povsem v skladu z dosedajsnjimi in nic vec, kar me je mogoce mal razocaral, ker sm pac prevec pricakoval na podlagi res odlicnega albuma - prvic razprodana linhartova z gosti je zame se vedno d best njihov koncert!

Kar se pa Baobab tice, so pa vsaj v ospredju folki kancek bolj navduseno plesal, tehnicno pa bi mogu rect, da se je cutla mocna kilometrina in pac profesionalnost benda, tipi majo izkusnje s showom, nekaksna bipolarna zadeva na odru, en tipo poplesavu, drugi ubijal s pogledom.

Hvala za komentar though, cedeja pa zate nism mogu kupt, k sm meu sam 6€ sabo, ti ga bom zatenstu magari, je fajn...

Lp

Nina pravi ...

Cd je se kar, men je vsecen elektronski moment, kakopak :) Drgac pa jz osebno nisem pretiran fan Katalene... Pravzaprav, ce dober pomislim, ne vem, od katerga slovenskega izvajalca sploh sem... Aja, sej res, kaksn N'toko je dober, pa tud kaksni sukalci plosc se najdejo...


Nina Cvar in Tit Podobnik FIMUTHE: Film, Music and Theory